Rotaator ehk kerilaud. Ene-Silvia Sarve koostatava raamatu peatükk.
Maakogu ja Kihelkonnakogude loomine :: Nõukoda :: Nõukoja moodustamine :: Nõukoja mõttetalgute meetod
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Rotaator ehk kerilaud. Ene-Silvia Sarve koostatava raamatu peatükk.
8.3. Kerilaud ehk rotaator
Rotaator - vähemalt ühe tööpäeva aega võttev mõttetalguline formaat paarikümneliikmelistele meeskondadele või rühmadele tegevusprogrammide väljatöötamiseks. Formaadi ülesehituse aluseks on arusaam, et mistahes probleemi lahendamisel, mis inimest tõsiselt ja sügavalt puudutab, on vaja, et ta vaataks sellele erinevatest aspektidest, erinevatelt vaateplatvormidelt. Erinevatelt stardiplatvormidelt alustanud rühmad annavad rotatsiooni käigus oma vahetulemused üle nende positsioonile saabuvale rühmale, asudes ise uuel platvormil edasi arendama seda, millega tegelesid sellel platvormil nende eelkäijad. Lõpptulemuse vormistavad kõik rühmad siis, kui nad on jõudnud tagasi oma stardiplatvormile.
Seega on rotaator omamoodi vaatepunkti ümberlülitamise harjutus – sama teema/probleemi käsitlemine erinevatelt positsioonidelt. Kolmerühmalised rotaatorid on kasutanud näiteks järgmisi vaateplatvormide kolmikuid:
- inimene, organisatsioon/kogukond, ühiskond/sootsium/riik;
- õpilane, klass, kool;
- laps, õpetaja, pere;
- töötaja, ettevõte, partnerid jne.
Rotaatori tööd illustreerivad joon. 14 esitatud skeemid.
Joonis 14. Rotaatori protsessiskeem – sisutaktid forsight-rotaatori (ettemõtluskerilaua) rühmades koos osalushindamisega (I, II, III, IV+ rühmatöö).
Sisutakt tähendab takti teemale vastavat rühmatööd koos järgneva üldistungiga.
Takt | Positsioon 1 - indiviid | Positsioon 2 - organisatsioon | Positsioon 3 - ühiskond |
I takt | Indiviid | Organisatsioon | Ühiskond |
II takt | organisatsioon | ühiskond | indiviid |
III takt | ühiskond | indiviid | organisatsioon |
IV takt | indiviid | organisatsioon | ühiskond |
Joonis 15. Rotatsiooniskeem. Iga sisutakt (I, II, III) toimub uuel positsioonil (nii ruumis kui sisus) jätkates eelmise rühma tööd. (TLÜ Kasvatusteaduste Instituudi 2010 – 2015 rotaatorid - Ruttas, Sarv, Maksimov, Plink.)
Joon 14 näitab, millele on rühmad igas taktis keskendunud ja joon 15 – üht võimalikku vaateplatvormi vahetuse ringi:
I - oma teemakohase kogemuse aktualiseerimine esimesest taktis, millele järgneb üldistungil oma üldistatud, struktureeritud ühiskogemuse esitus ja teiste platvormide kogemuse kuulamine, selle mõistmine; seejärel läheb rühm järgmisele positsioonile, järgmise rühma postri ja selle positsiooni järjehoidja juurde;
II - teises taktis hinnatakse, täiendatakse eelmise (teise vaateplatvormi) rühma tehtut, prognoositakse võimalikke arenguid; oma vaate esitlusele ja teiste mõistmisele üldistungil järgneb uus kohavahetus (nii ruumis kui sisuliselt);
III – kolmandas taktis otsitakse kolmanda vaateplatvormi senitehtule alternatiive, variante; üldistungile järgneb kohavahetus;
IV - rühm jõuab oma algpositsioonile ning töötab edasi oma algsel vaateplatvormil, mida on edasi arendanud teised rühmad. Järjehoidja, kes püsis samal vaateplatvormil ja jälgis-toetas vahepealsete rühmade tööd aitab rühmal mõista teiste edasiarendusi, reflekteerida arengut ning läbi viia praktiliste tegevuste ideede/algatuste sõelumist.
Praktika on näidanud, et paljudele pole oma algpositsioonist (nt inimene) loobumine ja uuele positsioonile asumine sugugi lihtne. Siin ilmneb mitu raskust, õppimiskohta:
- tuleb täiesti lahti öelda algsest platvormist, vaate-positsioonist (nt inimkesksest vaatest);
- tuleb asuda uuele vaateplatvormile (nt organisatsiooni kui terviku või ühiskonna platvormile, positsioonile);
- tuleb uuel vaateplatvormil kohaneda juba olemasoleva käsitlusega ning sellega edasi töötada vastavalt konkreetse takti ülesandele (võimaluste spekter, alternatiivide leidmine vm).
Iga positsioonivahetus nõuab veelkordset ümberlülitumist. See pole esmakordselt rotaatoril osalejatele kaugeltki kerge. Mõnele osalejale on ca 7-8-tunnine pingeline mõttetegevus harjumatu ja väsitav. Ka on vahel raskusi positiivse mõtlemise säilitamisega.
Lisaraskuseks on paljude osalejate jaoks see, et pole olemas etteantud täpset, selgelt ja üheselt sõnastatud “õiget” tulemust. “Õige vastuse” mentaliteet ilmneb eriti õppeprotsessi kuuluvate rotaatorite puhul.
……..
Vahel on kasutatud ka sellist lähenemist, kus rühm läbib kõik positsioonid ja “töötleb” eelnevate rühmade tehtut oma positsioonilt. Näiteks inimkeskse vaate rühm läheneb organisatsiooni või ühiskonna tasandile inimese seisukohalt. Sageli tekib selline lähenemine spontaanselt – rühmal/mõnel rühmaliikmel ei õnnestu ümberlülitumine. Ka see on osutunud viljakaks lähenemisviisiks.
Praktikas (sh õppetegevuses ja nt kooliarenduses) on end õigustanud rotaatori ja mõttesõela kombinatsioon konkreetsete (arendus- või tegevus-) projektide valikuks ja kavandamiseks (takt IV+, joonis 11…). Kombineeritud meetod vajab kokku ca 12-14 tundi, s.o kaks päeva.
Keerukale konstruktsioonile vaatamata on rotaator efektiivne ja loomepotentsiaali avav meetod. Siiski nõuab see kogenud “pea-keerutajat” ja järjehoidjaid iga rühma jaoks, samuti põhjalikult ette valmistatud tegevusjuhiseid ning taristut.
Rotaatorite tüübid. V Ruttas
23.03.2011
Foresight-rotaator tulevikutrendide, tendentside, ilmingute („uue võrsete“) välja peilimiseks, Esimese ja teise tuletise väljarehkendamiseks, teadvustamiseks ja aktualiseerimiseks. Vajalik on eriline tundlikkus ka ülinõrkade tähendusrikaste signaalide suhtes. Kõige rohkem inimdetektorite tundlikkusele häälestatud meetod. Sestap on vajalik roteerumine elik uuele mõõteskaalale ümberhäälestumised nii enda kui teiste poolt pakutavate ideede suhtes. Kestab ca 6 tundi.
Separaator-rotaator (Marguse edasiarendus) on mõttesõela ja rotaatori süntees. Siin on nagu koorelahutajas eesmärgiks koore eraldamine lõssist, st väärtuslikumate ideede väljatoomine ja nende „kollektiviseerimine“ - st nende lihvimine kõigi poolt hinnatuiks ja omaksvõetuiks. Kõik rühmad on siin nö samaväärsed ( ei eristu vaateplatvormide poolest). Kestab ca 3 tundi.
Multiplikaator-rotaator on nagu fotoelektronkordisti (vene keeles: fotoelektronnõi umnožitelj ФЭУ). See on ajurünnaku ja rotaatori süntees. Kõige paremini sobib mingi keerulise ja raske probleemi kohta võimalikult paljude ja erinevate ideede väljapakkumiseks. Kestab ca 1,5 tundi.
Kreatiivse välja rotaator on rotaator, kus inimesed vahetavad oma positsioone reproduktivistidena, ratsionalisaatoritena ja kreativistidena. Eneseleidmise rotaator on esimene ring ja tööring on teine tiir. St teises tiirus asutakse asja kallale kutsumuse järgi.
Millised tüübid võiksid veel olla?
8.4. Virtuaal-talgud , virtuaal-kerilaud
Virtuaal-talgud toimuvad täielikult või osaliselt interneti vahendusel ning võivad kesta kuu või kauem. Töötatakse nii on-line rääkides ja kirjutades kui off-line. Rühma tulemused fikseeritakse näiteks google.docs keskkonnas ja on kõigile osalejatele kättesaadavad kommenteerimiseks ja täiendamiseks. Rühma töö aja lepivad kokku rühma liikmed. Huvi korral saab üks inimene osaleda mitmes rühmas. Muidu kehtivad mõttetalgute põhimõtted.
(EURA-talgu Ekaterinb rotaatori ettevalmistamiseks)
Mõttesõel internetis
Joonis …. /pilt Pihkvamaa õpetajate virtuaalne rotaator
Similar topics
» 7.aprillil Tartus, kerilaud-arenduskoosolek_Valmis_Stardiks
» 7.aprillil Tartus, kerilaud-arenduskoosolek. 22.märtsi eelinfo
» 7.aprillil Tartus, kerilaud-arenduskoosolek. 22.märtsi eelinfo
Maakogu ja Kihelkonnakogude loomine :: Nõukoda :: Nõukoja moodustamine :: Nõukoja mõttetalgute meetod
Lehekülg 1, lehekülgi kokku 1
Permissions in this forum:
Sa ei saa vastata siinsetele teemadele